poniedziałek, 12 listopada 2018

Wycieczka TMZM do Warszawy w 100-lecie Niepodległości Polski

W dniach 9-11 listopada 2018r. w 100-lecie Niepodległości Polski Klub Turystyczno Krajoznawczy Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej zorganizował wycieczkę do Warszawy.
Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od wizyty na Starym Mieście, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy. Przeszliśmy pod Zamek Królewski.  Następnie Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela, za nią dzwon na kanonii. Na Rynku Starego Miasta w środku placu stoi pomnik Warszawskiej Syrenki. Niedaleko mieści się restauracja "Bazyliszek", nad wejściem której wisi podobizna potwora, a później Barbakan i mury miejskie i Pomnik Małego Powstańca, chłopca który kiedyś brał udział w walkach w Warszawie oraz Pomnik Jana Kilińskiego. W Zamku Królewskim zwiedziliśmy część muzealną i obejrzeliśmy projekcję multimedialną trzech filmów na temat historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu. Idąc dalej Plac Piłsudskiego, tam Grób Nieznanego Żołnierza i zmiana warty. Wpisujemy się do księgi pamiątkowej a następnie jedziemy do Muzeum Sportu i Turystyki poświęconemu historii polskiego sportu która liczy 45 tyś. eksponatów.
    W drugim dniu naszego pobytu udaliśmy się na Powązki, Cmentarz Wojskowy następnie wyjazd i spacer po Łazienkach Królewskich. Teatr na Wyspie, Pomnik Chopina. Uczestnicy wycieczki zachwycali się także florą i fauną parku, do zdjęć ,”pozowały” nam przepiękne pawie i wiewiórki. Następnie zwiedzaliśmy stolicę z okien autokaru. Wieczorową porą jedziemy do Wilanowa zobaczyć nową ekspozycję „Królewski Ogród Światła’’. Do pałacu prowadzi 75-metrowy świetlisty tunel, w którym rozbrzmiewa muzyka klasyczna. Na dziedzińcu rozświetlona pergola, a w ogrodzie północnym spacer aleją obsadzoną pnączami oraz XVII-wieczna altana. Mimo jesiennej aury światłem rozkwitają też drzewka pomarańczowe, a tuż obok nich można zrobić sobie zdjęcie w świetlistej ramie z pałacem w tle. Stąd też mamy najlepszy widok na tegoroczną niespodziankę – Muzyczny Ogród Marzeń zlokalizowany na tarasie dolnym. Światło wiernie odwzorowuje i wypełnia zmieniającymi się barwami geometryczne kształty ogrodu, a wszystko to dzieje się w rytm znanych motywów muzyki klasycznej.
    Trzeciego dnia pojechaliśmy zwiedzić drugi, niezwykle ważny dla uczestników wycieczki cmentarz Stare Powązki zabytkową nekropolię na którym spoczywają znani i zasłużeni Polacy. Uczestniczymy w obchodach 100-lecia Niepodległości Polski. 11 listopada 2018 roku w ramach akcji „Niepodległa do hymnu!” Polacy - Mielczanie, o godz. 12 odśpiewali hymn Polski. W centralnym miejscu akcji – przed Grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie – uczestniczył m.in. prezydent Andrzej Duda wraz z małżonką. Ostatnim punktem programu trzy dniowej wycieczki przejazd po zatłoczonej Warszawie do Muzeum Powstania Warszawskiego. Wytyczoną trasą idziemy po granitowym bruku oglądając sale tematyczne. Centralnym punktem ekspozycji jest replika samolotu liberator. W okalającym budynek Muzeum Parku Wolności zasadniczym elementem jest Mur Pamięci, z wyrytymi nazwiskami blisko jedenastu tysięcy Powstańców, którzy polegli w walkach w sierpniu i wrześniu 1944 r. W centralnej części Muru zawieszony jest ważący ponad dwieście kilo dzwon "Monter", poświęcony gen. bryg. Antoniemu Chruścielowi, dowódcy Powstania Warszawskiego.