czwartek, 7 lutego 2019

Projekt nazewnictwa ulic dla sołectwa Wola Mielecka

Opracowanie Gminy Mielec pn.: „Projekt nazewnictwa ulic dla miejscowości Chorzelów i Wola Mielecka” ma na celu przedstawienie mieszkańcom procedur wprowadzania nazewnictwa ulic, zawiera wykaz formalności i szacunkowe koszty jakie w związku z tym będą musieli ponieść mieszkańcy oraz Gmina.

Określa także procedury ustanawiania nazw ulic, zarówno dla dróg publicznych jak i dróg prywatnych. Projekt zawiera propozycje nazw ulic wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia oraz procedury ustanawiania nowej numeracji porządkowej. Przybliża mieszkańcom zasady dobierania nazw ulic.
   Wprowadzenie nazwy ulic w dwóch miejscowościach – Chorzelowie i Woli Mieleckiej miałoby ułatwić komunikację w tych rozbudowanych miejscowościach, łatwiejsze stałoby się odnalezienie danego adresu. Najważniejsze jest jednak nazywanie wszystkich bocznych, mniejszych uliczek, przy których znajduje się coraz więcej domów jednorodzinnych.
Niewątpliwą zaletą nadania nazw ulic byłoby ułatwienie znalezienia konkretnego adresu – to zaleta nie tylko dla osób „z zewnątrz”, ale także np. dla kurierów, a przede wszystkim służb ratunkowych: pogotowia, policji czy straży pożarnej.
   Choć w sprawie nadania nazw ulic wyklarowały się już dwa obozy, to nic nie wydarzy się jednak bez konsultacji społecznych. Jeszcze w lutym zaplanowano takie spotkania z mieszkańcami. Przyjmą one formę zarówno konsultacji i wymiany punktów widzenia, ale i muszą spełnić funkcję informacyjną, by wieść o planowanych zmianach dotarła do wszystkich mieszkańców. Każdy mieszkaniec musi otrzymać też pełną informację o formalnościach, z którymi będzie musiał się zmierzyć. Zgłoszone uwagi i propozycje zostaną rozpatrzone podczas prac nad projektem uchwały.
    Podczas zebrań wiejskich przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zgłoszone wtedy uwagi i propozycje zostaną rozpatrzone podczas prac nad projektem uchwały. Ze względów organizacyjnych i finansowych wprowadzenie nowej numeracji porządkowej dla Woli Mieleckiej i Chorzelowa możliwe będzie najwcześniej w 2020 roku.
       Projekt nazewnictwa ulic dla Woli Mieleckiej
1.Cel opracowania
Opracowanie jest przygotowywane w celu przedstawienia mieszkańcom proponowanych nazw i lokalizacji ulic na terenie miejscowości Wola Mielecka. Opracowanie zawiera propozycje nazw ulic wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia oraz zarys procedury ustanawiania nowej numeracji porządkowej.

2.Autorzy opracowania
Opracowanie zostało przygotowane przez firmę GISON Sp. z o. o, ul. Chmieleniec 18/12, 30-348 Kraków na zlecenie Gminy Mielec ul. Głowackiego 5, 39-300 Mielec, zgodnie z umową ZPM-39/2018 zawartą w dniu 21 czerwca 2018 r. pomiędzy Gminą Mielec a firmą GISON Sp. z o. o.

3.Podstawy prawne
Wprowadzenie nazw i numeracji porządkowej jest uregulowane zapisami Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 stycznia 2012 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów (Dz. U. 2012 poz. 125), Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 1990 nr 16 poz. 95, t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349) „Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych” oraz Ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz. U. 1985 nr 14 poz. 60, t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2222, z 2018 r. poz. 12, 138, 159, 317, 1356) „podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, 1920, 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 191 i 1089), a także wznoszenia pomników”.  Na podstawie art. 8 ust. 1a ustawy o drogach publicznych podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana.
    Wprowadzenie nazw ulic w Gminie Mielec jest poparte uchwałą Nr 1/2017 Zebrania Wiejskiego Sołectwa Wola Mielecka z dnia 07.05.2017 roku w sprawie nadawania nazw ulicom w Woli Mieleckiej. Zgodnie z wolą mieszkańców każda grupa mieszkańców przy danej ulicy w Woli Mieleckiej, przy której wszyscy mieszkańcy wyrażają zgodę na nadanie nazwy tej ulicy, biorąc jednocześnie na siebie koszty wymiany dokumentów, uzyskuje zgodę i poparcie mieszkańców Woli Mieleckiej na takie rozwiązanie. W ślad za w/w uchwałą mieszkańcy wsi Wola Mielecka złożyli wniosek o nadanie nazwy drodze gminnej na terenie nowopowstałego osiedla. W uzasadnieniu wskazana jest potrzeba uporządkowania numeracji oraz ułatwienie komunikacji.
 
4. Procedura
4.1. Wybór działek drogowych gminnych, na których będą wprowadzone ulice.
Do właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 oraz z 2018 r. poz. 12, 138, 159, 317, 1356) a także wznoszenia pomników (art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W przypadku ulic położonych na granicy gmin, do wprowadzenia nazwy niezbędne jest zawarcie porozumienia między gminami w celu ustalenia wspólnej nazwy.

4.2. Wybór dróg prywatnych, na których będą wprowadzone ulice.
Podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej wymaga uzyskania pisemnej zgody właścicieli terenów, na których jest ona zlokalizowana. (art. 8 ust. 1a ustawy o drogach publicznych t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 oraz z 2018 r. poz. 12, 138, 159, 317, 1356). Wyrazić sprzeciw mogą wyłącznie właściciele działek. Takiego prawa nie mają osoby bez prawa własności np. z ustaloną służebnością przejazdu. Rada Gminy nie ma obowiązku nadawania nazw ulic na drogach prywatnych, jeśli właściciele nie wyrażą na to zgody. Wtedy budynki zostaną przyporządkowane do najbliższej publicznej drogi.

więcej informacji na   >>>  www.wolamielecka.pl <<<

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz