piątek, 6 października 2017

Renowacja myśliwica Lim-5 dla miasta Mielec

Lim-5 (MIG-17) którego remont i kompletacja zakończyła się na początku października 2017 roku został nieodpłatnie pozyskany przez Urząd Miejski w Mielcu z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w marcu 2017 roku (nr 1909). Mielec pozyskał samolot odrzutowy dzięki wieloletniej współpracy organizacji lotniczych Mielca z dyrektorem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Krzysztofem Radwanem. Obecnie samolot jest przygotowywany  do ustawienia przy jednym z rond na trasie wylotowej z Mielca. W latach 1951-1964 wyprodukowano w Mielcu 1463 samoloty tej klasy.






Koordynatorami prac remontowych byli Józef Roguz i Kazimierz Szaniawski reprezentujący mieleckie stowarzyszenia lotnicze oraz Józef Smaczny, prezes Forum Organizacji Pozarządowych Powiatu Mieleckiego.

Lim został odnowiony dzięki bezinteresownemu zaangażowaniu wiele osób. Szczególne wsparcie okazał Bogdan Bańko - prezes Wytwórni Zespołów Kooperacyjnych wraz z pracownikami, którzy od początku do końca uczestniczyli w pracach remontowych, oraz  lotniczy pasjonat Jerzy Wawrzyniak z Poznania, który przekazał kompletne koła z ramionami do remontowanego samolotu.

Dzięki wielu życzliwym osobom dla tego pomysłu, maszynę udało się odrestaurować i wkrótce będzie ona mogła stanąć przy jednym z mieleckich rond.

19 października 2017 roku na mieleckim lotnisku organizacje lotnicze oficjalnie zaprezentowały mediom wyremontowany  samolot Lim-5 (MIG-17), a następnie przekazały samolot wiceprezydentowi Mielca Janowi Myśliwcowi. Teraz miasto zadecyduje na którym z rond wylotowych z Mielca zostanie udostępniony mieszkańcom.

Cieszę się, że jest w Mielcu grupa zapaleńców, która podjęła się inicjatywy i pomogła w przeprowadzeniu remontu tego wspaniałego samolotu. Dzięki nim dzisiaj możemy cieszyć oko tym wspaniałym statkiem powietrznym. ...  Mielec jest miastem lotniczym, a ten samolot jest dowodem historii, która toczy się już od 80 lat. Nie wyobrażam sobie, żeby te elementy, które kiedyś były tutaj wykonywane – produkcje lotnicze – trafiały gdzieś indziej, czy stały zamknięte w muzeach .
Lokalizacji w którym samolot ma stanąć jest kilka, chociażby okolice ronda na wlocie do miasta od strony Rzeszowa, a być może gdzieś bliżej Specjalnej Strefy Ekonomicznej . To są już względy architektoniczne i budowlane – one pokażą nam, gdzie można taką maszynę postawić. To wiąże się z budową odpowiedniej konstrukcji, a więc także normalnymi pozwoleniami na budowę.
Z kasy miasta wyłożono na ten cel 5 tysięcy zł – to bardzo niewiele biorąc pod uwagę ogrom przedsięwzięcia. - Reszta to praca szeroko pojętego wolontariatu. To świadczy o tym, jak kochamy w Mielcu lotnictwo i samoloty, które były tutaj produkowane  – powiedział wiceprezydent Mielca Jan Myśliwiec przy okazji oficjalnej prezentacji samolotu po zakończonym, wielomiesięcznym procesie renowacji.

Lim-5 na rondzie przy obwodnicy?
Bogdan Bańko, dyrektor zarządzający Wytwórni Zespołów Kooperacyjnych w Mielcu, firmy, która podjęła się renowacji Lima-5 przyznaje, że jest kilka powodów, dla których zdecydował się wesprzeć ten projekt. - Po pierwsze lotnictwo to zarówno moje hobby, jak i zawód. Po drugie mam powiązanie rodzinne z tym samolotem, bo mój tato pracował przy jego produkcji .
Poza tym staramy się wspierać każdy ciekawy, lotniczy projekt, który pojawia się w Mielcu. Dla nas to był zaszczyt, że mogliśmy uczestniczyć w tym projekcie – dodał Bogdan Bańko. Zapytany, gdzie jego zdaniem powinna na stałe zagościć maszyna, przyznał, że najbardziej odpowiednią lokalizacją jest chyba rondo na wjeździe do Mielca od strony Kolbuszowej.

Na tym sprawa się nie kończy
Inicjatywa sprowadzenia do Mielca Lima-5 wyszła od prezydenta Daniela Kozdęby. To prezydent poprosił nas o znalezienie kolejnego samolotu, najlepiej MiG-a,  który mógłby być wyeksponowany w Mielcu . Szybko znaleźliśmy się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Po rozmowie z dyrektorem Krzysztofem Radwanem uzyskaliśmy zapewnienie, że taki samolot może być dla Mielca przekazany – mówią zgodnie Józef Roguz i  Kazimierz Szaniawski.

Przyznają, że renowacja Lima nie kończy tradycji odnawiania i eksponowania zabytkowych samolotów produkowanych w Mielcu. Na tym sprawa się nie kończy. Sugerujemy wręcz, że w Mielcu, jako silnym ośrodku lotniczym powinna powstać filia muzeum lotniczego. Mamy bardzo pozytywną reakcję krakowskiego muzeum, którego przedstawiciele twierdzą, że jest to dobry pomysł. Oni dysponują sporą liczbą samolotów eksponowanych na powietrzu i przyznają, że wiele z nich mogliby do takiej mieleckiej filii przekazać.

22 października 2017 roku podczas V Zjazdu Agrolotników na mieleckim lotnisku wyremontowany  myśliwiec odrzutowy Lim-5 o numerze 1463 został uroczyście poświęcony przez kapelana polskich lotników O. Dominika Orczykowskiego.

Zbigniew Wicherski>>ZOBACZ więcej zdjęć <<  Organizacje lotnicze przekazały samolot Lim-5 miastu Mielec

W Mielcu produkcję samolotu Lim rozpoczęto w 1951 r. Oblot pierwszego samolotu nastąpił 17 lipca 1952 roku w niespełna 5 lat od oblotu prototypu i 8 lat od rozpoczęcia produkcji odrzutowców na świecie. Ogółem w latach 1951-1964 wyprodukowano w Mielcu 1463 samolotów z rodziny LIM.

Podstawowe dane techniczne Lim-5 (polska nazwa – licencyjny myśliwiec Lim-5)
Rozpiętość skrzydła - 9,63 m
Długość - 11,36 m
Wysokość - 3,8 m
Powierzchnia nośna - 20,6 m2
Masa pustego samolotu - 4271 kg
Masa użyteczna – 2000 kg
Max. masa startowa – 5651 kg
Prędkość maksymalna - 1145 km/h
Wznoszenie - 65m/s   
Pułap praktyczny 16600 m
Zasięg maksymalny – 1300 km (z dodatkowymi zbiornikami) 1670 km
Silnik:  WK-1F o ciągu (z dopalaniem) 3380 kG






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz